Hoe medewerkers geblokkeerd worden in hun ontwikkeling in digitale vaardigheden

Als iemand die bijna volledig digitaal en in de cloud (samen)werkt, en medewerkers diezelfde vaardigheden wil aanleren,  kom ik regelmatig op plaatsen (organisaties) waar zij gehinderd worden in hun ontwikkeling in digitale vaardigheden.

In organisatievisies en missies staan strategische wendbaarheid, samenwerking en flexibiliteit hoog in het vaandel. Het in verbinding staan met die omgeving en je bewust zijn wat er speelt, het gezamenlijk oplossen van complexe vraagstukken vragen om een nauwere samenwerking. En daarvoor zijn online en sociale vaardigheden geen overbodige luxe. Organisaties starten voortvarend een programma of traject waarin digitale vaardigheden centraal staan. Middels een opleidingsprogramma biedt men het in de vorm van een training, cursus of workshop aan. Maar met alleen maar een opleidingsprogramma ben je er niet.

Hoe zit het eigenlijk met de ondersteuning vanuit een ICT-afdeling? Is er ook ondersteuning aanwezig zodat medewerkers in de praktijk ook daadwerkelijk met het aangeleerde aan de slag kunnen gaan? Het komt helaas regelmatig voor dat ze gehinderd worden in het doen van hun ding.

Allerlei blokkades en privacy-maatregelen waardoor ze niet verder kunnen. Met als gevolg gefrustreerde medewerkers die terugvallen in hun oude manier van werken, en alle moeite is voor niets geweest.

Een opsomming van blokkades:

  • Geen keuze om te werken met een andere browser dan de internet explorer; vele cloudoplossingen waaronder online presentatietools, Skype, Hangout en platforms zoals Google Drive om samen te werken in documenten werken niet optimaal in een browser als Internet Explorer; En een browser als Internet Explorer is ook niet heilig als het gaat om veiligheid;
  • Het ontbreken van geluid op de werkplek zodat tutorials en inspirerende filmpjes op YouTube niet te bekijken en beluisteren zijn;
  • Nieuwsbrieven die met behulp van Mailchimp of Smore gemaakt zijn, kunnen niet geopend worden of alle afbeeldingen en filmpjes in diezelfde nieuwsbrief zijn geblokt;
  • Verboden om smartphones zichtbaar op de werkplek te hebben, alleen bellen met een vaste telefoon;
  • Er is geen keuze in het werken met een mobile device, de organisatie bepaalt waarmee gewerkt wordt i.p.v. dat er gekeken wordt naar de behoefte van een medewerker;
  • Actualiteiten-websites worden geblokkeerd omdat ze ‘gevaarlijk’ zouden zijn;
  • Geen open wifi-netwerk voor bezoekers, trainers, etc.

Wat betekent dat voor een medewerker?

Het betekent dat je niet de toegang hebt tot de kennis die er voor het oprapen ligt, niet kunt laten zien waar je mee bezig bent en samen kunt werken, dat je allerlei belangrijke vakinformatie mist en zelfs niet de dialoog aan kunt gaan, vragen kunt stellen, netwerken en toegankelijk en bereikbaar bent.

Hoe herkenbaar is dit voor jou? Hoop niet dat je mijn lijstje nog kan aanvullen…